Handler læring kun om tid?
Du har sikkert hørt det før: Det tager 10.000 timer at blive god til noget. Måske har du tænkt: Det lyder som meget. Og ja – det er det også. Men det er ikke hele sandheden.
Tanken kommer fra bogen Outliers af Malcolm Gladwell, hvor han – baseret på forskning – pegede på, at det kræver cirka 10.000 timers øvelse at opnå ekspertise i noget svært, som violin, skak eller elitesport. Siden har det fået nærmest mytisk status: Øv dig længe nok, så bliver du god.
Men her er en vigtig detalje, der ofte overses:
Det handler ikke kun om mængden af øvelse – men også om interesse og kvalitet.
Desuden er Gladwells tolkning blevet kritiseret. Selv forskeren bag det oprindelige studie, Anders Ericsson, har siden påpeget, at reglen blev forsimplet i Gladwells bog. Det handler ikke bare om, hvor mange timer du øver dig – men hvordan du øver dig.
En skarp og tankevækkende idé, som kom op i en samtale for nylig, lød sådan her:
10000 / i = x antal timer
Her er i interesseniveau – jo højere interesse, jo hurtigere lærer du. Det er en elegant måde at vise, at engagement ikke bare motiverer, men reelt fremskynder læring.
Men måske kan vi komme endnu tættere på virkeligheden med en ny formel:
Mestring = Øvelse × Interesse × Kvalitet af øvelse
Her bliver det tydeligt, at tiden i sig selv ikke er nok. Hvis du ikke er interesseret i det, du prøver at lære, bliver det svært at fastholde motivationen. Og hvis øvelsen er overfladisk eller ensformig, lærer du ikke meget – uanset hvor mange timer du bruger.
Det gælder især, hvis du ikke arbejder med det svære – hvis øvelsen ikke er målrettet og udfordrende (ofte kaldet deliberate practice), hvor du bevidst arbejder med svage punkter og får feedback undervejs. Det er sådan, læring rykker.
Forestil dig to mennesker, der begge øver sig i 500 timer. Den ene elsker det og går til opgaven med nysgerrighed og koncentration. Den anden gør det mest af pligt. Resultatet? Ikke det samme.
Hvor mange timer kræver det så?
Der findes ikke et magisk antal timer. Hvis interessen er høj, og øvelsen er god, kan du nå langt på kortere tid. Omvendt kan 10.000 timer uden hjerte og retning føles som spild.
Det handler altså ikke kun om at gøre noget længe – men om at gøre det med lyst og bevidsthed.
Vil du lære noget nyt?
Spørg ikke først: Hvor lang tid tager det?
Spørg i stedet: Hvordan kan jeg gøre det spændende, meningsfuldt og målrettet?
